Gå ner i vikt med en övning

Att gå ner i vikt är det många som vill, och visst finns det oräkneliga dieter och träningstips att ta till sin hjälp för att nå sin ideal vikt – men visste du att det egentligen räcker med en enda övning för att du ska tappa dina oönskade kilon?

valtranad-kvinna-spanner-musklernaDet finns många knep att ta till för att bli av med övervikt och ett av det vanligaste tipsen är att gå mer och äta bra mat i form av att fokusera på att ta raska promenader och rätt kost. Men det finns faktiskt ett ännu mer effektivt sätt att lyckas med sin viktminskning, i alla fall om man frågar den norske medicinprofessorn Jan Hoff. Enligt honom är det nämligen inte nödvändigt att stå på gymmet i timmar vid träningsmaskinerna för att bygga styrka och på så vis gå ner sina kilon. Det räcker med en enda övning för att åstadkomma en stark kropp och samtidigt gå ner i vikt.

”– Tio minuter, två gånger i veckan. Fyra gånger fyra repetitioner med benpress eller knäböj tar inte längre tid, säger han enligt norska ABC Nyheter. – Då har du styrka så det räcker och blir över.” läs mer här.

Dock kan man snabbt konstatera att hans uttalande är en aning förenklat. Man måste självklart även lägga om en hel del andra vanor om detta är något man vill lyckas med. Till exempel är därför rådet att ge sig ut på raska promenader och äta rätt sorts kost något som inte ska glömmas – om man inte har uthålligheten för bänkpressen eller knäböj måste man ju skaffa sig sådan. Och det är just vad man gör genom denna enkla omläggning av sin träning. För visst har han rätt i att man inte behöver stå på massa olika maskiner på gymmet när man vill bygga styrka. Benpress och knäböj är perfekta i detta syfte och gör självklart att man minskar sin vikt när man bygger sina muskler, eller i alla fall att man blir av med fett. Men som sagt: för att orka är det mer än bara benpressen man behöver göra – och att lägga om sin kost är alltid en bra start.