Protein på kvällen

När på dygnet ska man äta protein, för att få störst effekt av det? Det händer att det görs studier på detta. De här studierna har ofta brister, men de kan vara intressanta ändå.

Protein har blivit ett av viktigaste argumenten när livsmedel ska säljas in: det gäller quinoa, sojaprodukter och inte minst kvarg. Protein är viktigt för att bygga upp muskler. Den process där detta sker kallas proteinsyntes, och det är naturligtvis lockande att på olika sätt optimera denna process. För vem vill inte bli starkare, och få större muskler?

Man med proteinpulver på burkNyligen publicerades en studie som undersökte om proteinsyntesen är större på natten än på dagen. I studien deltog två grupper av unga, friska män. Den ena gruppen fick styrketräna klockan åtta på kvällen, den andra gruppen vid samma tidpunkt. Efter att träningspasset avslutats fick båda grupperna en återhämtningsdryck, som innehöll proteiner och kolhydrater.

En viktig brasklapp: studien sponsrades av Gatorade, ett företag som tillverkar sportdrycker. De har en dryck med protein och kolhydrater i sitt sortiment, och det var denna dryck som användes i studien. Många studier på kost är sponsrade av livsmedelsföretag, så den här studien är inget undantag. Men det är viktigt att ha detta i bakhuvudet, inte bara när man läser om den här studien, utan även vid läsning av andra studier om kost och hälsa.

Klockan halv tolv på kvällen fick deltagarna en annan dryck, som innehöll proteinet kasein. Samtliga deltagare i studien fick en standardiserad diet. Flera tester gjordes på deltagarna, bl.a. blodprover, för att man skulle kunna studera proteinsyntesen.

Resultat

Studien visar att proteinsyntesen fortgår också under natten, när deltagarna i studien sov. Det här borde inte vara några nyheter, eftersom proteinsyntesen pågår i 24 timmar efter att man tränat, eller rent av längre.

Det som hade varit intressant, men som man inte testade i den här studien, är om det spelar roll när på dygnet när man tränar, och också när man intar sin proteindrink. Men det var alltså inte riktigt det man tittade på.

Mer om studien finns att läsa på http://tyngre.se/artiklar/protein-innan-laeggdags-paa-traeningsdagarna/. På Tyngre finns även en text om en tidigare artikel, se http://tyngre.se/artiklar/protein-innan-laeggdags-foer-baettre-muskelbygge/.