Raska promenader och rätt kost

pexels-photo-24036-large-2För att få bort de där extra sommarkilona som man lagt på sig under semestern, undvika depression, sjukdomar och att må bra överlag är det viktigt att röra på sig och se över sin kost. Denna tid på året är perfekt för raska och härliga promenader och utomhusträning överlag.

Vi behöver nu mer än någonsin ta hand om våra kroppar för att må bra när årets mörkaste del infaller, annars är det lätt att bli deppig. Dessutom är det lättare att bli sjuk och man mår inte bra överlag om man inte rör på sig eller äter bra.

Promenera dig i form

Ta dig ut för att få träning, passa på att promenera och göra olika övningar i det fria. I Expressen Hälsoliv kan man läsa om att raska promenader ger snabba resultat. Utnyttja dagsljuset och ge dig ut med en extra tröja, men det fungerar även lika bra att promenera på kvällen. Viktigt då är att ha reflexer och att hålla sig till upplysta platser, eller packa en ficklampa. Promenader en bra och enkel träningsform, som påverkar både kroppen och psyket positivt.

Rätt kost

För att snabbare få resultat är det smart att lägga om kosten lite och äta kosttillskott som gynnar flera av kroppens funktioner, läs mer på www.vitaepro.com. Tränar man regelbundet är proteinrik kost bra, men inte i så stora mängder som tidigare trott. Trenden med proteinberikade produkter som folk stoppar i sig hit och dit är inte helt och hållet sund. Enligt en artikel i tidningen Metro bör man, beroende på vikt och träningsnivå, få 10 – 20 procent av sitt dagliga kaloriintag från proteinkällor. Detta motsvarar ungefär 50-160 gram protein, vilket är betydligt mycket mindre än vad många idag stoppar i sig. Tänk på detta och varva med att äta mycket grönsaker, dricka mycket vatten och undvika snabba kolhydrater, socker och alkohol.