Strongman-träning

Strongman är en träningsform som blir allt mer populär både i Sverige och utomlands. Även den som inte väger 160 kilo och har rutor på magen kan prova på tävlingsformen, eller varför inte träna som en strongman?

Strongman är en form av styrketräning, och –tävling, som har sitt ursprung i de lyft som var en del av vardagslivet för många människor för inte så länge sedan. Moment som ingår är bl.a. att lyfta tunga stenar, gå med ett tungt ok på axlarna, och att bära tungt lastade ”väskor” längs en sträcka. Andra övningar som ofta ingår är att förflytta tunga traktordäck, och att dra olika saker efter sig.

Sammantaget brukar en strongmantävling bestå av fem eller sex grenar, där man får poäng efter sin placering i varje gren. Den som får högst sammanlagd poäng vinner tävlingen.

Hur tränar man?

Strongman med traktordäckDet finns en folkklass i strongman, som brukar vara där nybörjare gör sin debut i tävlingssammanhang. Det är viktigt att träna specifikt på de moment som ingår i tävlingen, men innan man sätter igång med detta är det viktigt att man har en bra grundstyrka. Övningar som marklyft och knäböj är viktiga, men man måste också träna på att pressa vikter över huvudet. Militärpress är en bra övning för detta. Alla dessa övningar finns i program som Stronglifts och Starting Strength. När man har byggt upp grundstyrkan bör man träna på att också pressa annat än skivstänger. Det vanligast i strongman är att man pressar en stock.

Sverige ligger ganska bra till internationellt när det gäller stongman, med utövare som Niclas Lindgren från Lund. Vi får dock se oss slagna av det minsta nordiska landet, Island, som har många framgångsrika utövare. Mest känd är troligen Hafþór Júlíus Björnsson, som spelar ”The Mountain” i Game of Thrones.